Kategorier

torsdag 21 augusti 2014

Skivrecension: Fantastisk debut från Benjamin Booker

http://shorefire.com/images/uploads/client/EPSN04881.jpgBenjamin Bookers sångstil känns väldigt egen. Den är hes, småsluddrig, ibland släpig och lite trevande, ibland kraftfull och skrikig. Oavsett om han sjunger soulballader eller röjiga rocklåtar så finns det något punkigt med hans sätt att sjunga och med hela hans attityd. Det här är egentligen inte en punkskiva, men att Benjamin Booker säger sig ha inspirerats av punken förvånar mig inte. Vad det är för genre är inte helt lätt att säga. Här finns spår av garagerock, indie, blues och femtiotalsrock. Ibland, som i balladen Slow Coming, så är det ren soul. Ibland, som i röjiga Wicked Waters, så är det ren rock'n'roll. Ofta ligger musiken någonstans därimellan. Bluesigt svängiga trummor blandas med skitiga gitarrer och Bookers soulfyllda sång. Långsammare partier blandas med hetsigare. Allting väldigt snyggt gjort. Kompetent, intressant, originellt. Att det är en debutskiva är inget som man märker kvalitetsmässigt. Det låter som om Booker gjort det här i många år, egentligen fler än vad hans hyfsat unga ålder (25) tillåter. Fast det är klart, den finns ju också där, den där hungern som man ofta hör på debutskivor.

Debutskivor är ofta mycket mer av ett statement än andra skivor. Det finns mängder av artister som aldrig lyckats toppa sina debutskivor. Själv tror jag inte Benjamin Booker kommer gå den vägen. Om något så kommer han nog bara bli bättre och bättre. Den här debuten är framförallt extremt lovande. Här finns talang, men också brister. Bookers låtskrivande har vissa begränsningar. Ofta blir låtarna bra, ibland blir dom fantastiska, men ibland faller dom platt. Samma sak med rösten, den är i grunden hur bra som helst men ibland pushar Booker den till saker som den inte klarar. Det här känns som brister som kommer försvinna. Och den här skivan är inte bara lovande, den är också riktigt bra. När den är som bäst, som i Always Waiting och Violent Shiver, så är det fantastisk musik.